Πανελλαδικές εξετάσεις για μαθητές ΙΒ
- Aris Notis
- 18 Οκτ
- διαβάστηκε 3 λεπτά

Η ευημερία των πολιτών είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τον βαθμό ελευθερίας επιλογών που προσφέρει η κοινωνία. Δυστυχώς στην χώρα μας, αυτός ο βαθμός ελευθερίας σε πολλές αγορές δεν υπάρχει. Για παράδειγμα, δεν έχουμε πολλές επιλογές για τον πάροχο ενέργειας ή τηλεφωνίας που θα επιλέξουμε. Δεν έχουμε πολλές επιλογές να ταξιδέψουμε ακτοπλοϊκά ή αεροπορικά σε κάποιο νησί, δεν έχουμε πολλές επιλογές εταιρειών από τις οποίες θα προμηθευθούμε καύσιμα και πολλά ακόμα. Τα παραδείγματα που αναφέρθηκαν δείχνουν ότι η Ελληνική αγορά είναι γεμάτη με κυρίαρχα ολιγοπώλια και μονοπώλια που ορίζουν τις τιμές και την ποιότητα στο επίπεδο που αυτά επιθυμούν.
Η δευτεροβάθμια εκπαίδευση δεν αποτελεί εξαίρεση. Οι επιλογές για να εισαχθεί κάποιος σε Πανεπιστήμιο στην χώρα μας είναι είτε να φοιτήσει σε κάποιο δημόσιο ή ιδιωτικό Γενικό Λύκειο, είτε σε κάποιο Επαγγελματικό αντίστοιχα και στην συνέχεια να εξεταστεί σε πανελλαδικές εισαγωγικές εξετάσεις. Πράγματι, οι εξετάσεις αυτές είναι αδιάβλητες και είναι μία κοινωνική κατάκτηση. Ως εκ τούτου οφείλουμε ως κοινωνία να προστατεύσουμε και να εκσυγχρονίσουμε τον θεσμό αυτό.
Ο εκσυγχρονισμός αυτός θα προκύψει από την εκμετάλλευση μίας νέας εκπαιδευτικής ευκαιρίας που δίνεται στην Ελληνική εκπαίδευση να αναβαθμιστεί. Η υιοθέτηση του Διεθνούς Απολυτηρίου (International Baccalaureate) από κάποια Δημόσια Σχολεία από το επόμενο σχολικό έτος και στη συνέχεια από ολοένα και περισσότερα.
Το γεγονός αυτό, νομοτελειακά, θα οδηγήσει σε λίγο καιρό στο ερώτημα: "Οι μαθητές που θα φοιτούν από το επόμενο έτος στα σχολεία αυτά θα έχουν δικαίωμα να εισαχθούν στο Ελληνικό Πανεπιστήμιο";
Η απάντηση πρέπει να είναι οπωσδήποτε ναι, διότι όλοι οι μαθητές – ανεξάρτητα από το είδος του λυκείου που φοιτούν - πρέπει να αντιμετωπίζονται ισότιμα από το κράτος. Συνεπώς, όπως υπάρχουν Πανελλαδικές εξετάσεις για μαθητές που φοιτούν στο Γενικό Λύκειο, για μαθητές που φοιτούν σε Επαγγελματικό Λύκειο, για μαθητές που φοιτούν στο Νυχτερινό Λύκειο, για Έλληνες μαθητές που φοιτούν σε Λύκεια της αλλοδαπής, αντίστοιχα πρέπει να δημιουργηθούν πανελλαδικές εξετάσεις για μαθητές που θα επιλέξουν να φοιτήσουν σε Λύκειο που προσφέρει το πρόγραμμα του Διεθνούς Απολυτηρίου.
Ποια θα είναι τα οφέλη από τη δημιουργία πανελλαδικών εξετάσεων για μαθητές που θα παρακολουθούν το πρόγραμμα ΙΒ;
1. Δίνεται κίνητρο στην Ελληνική οικογένεια να βοηθήσει τα παιδιά της να παρακολουθήσουν ένα ποιοτικότερο και σύγχρονο πρόγραμμα σπουδών, έναντι του σημερινού παρωχημένου και αγχωτικού Ελληνικού προγράμματος.
2. Δίνεται κίνητρο σε πολλές οικογένειες να κρατήσουν τα παιδιά τους στην Ελλάδα αντί να τα στείλουν στο εξωτερικό. Με τον τρόπο αυτό η διαρροή καλών μαθητών και γενικά επιστημόνων (brain drain) προς το εξωτερικό θα περιοριστεί.
3. Τα Ελληνικά Πανεπιστήμια θα δέχονται πρωτοετείς φοιτητές με καλύτερη κατάρτιση γιατί οι υποψήφιοι ΙΒ γνωρίζουν να κάνουν έρευνα και να συνδέουν την επιστήμη με την πραγματικότητα.
4. Η Ελληνική οικονομία θα βελτιώσει τα μεγέθη της γιατί μία μεγάλη χρηματοοικονομική διαρροή για σπουδές στο εξωτερικό θα περιοριστεί.
5. Ο πληθυσμός μας θα σταματήσει να φθίνει με τον ταχύτατο ρυθμό που σήμερα συρρικνώνεται γιατί τα παιδιά μας θα είναι πιο πιθανό να παραμείνουν στην χώρα σε σχέση με αυτό που συμβαίνει σήμερα.
6. Η παραγωγικότητα θα αυξηθεί γιατί το εκπαιδευτικό μας πρόγραμμα θα βελτιωθεί τόσο στη Δευτεροβάθμια, όσο και στη Τριτοβάθμια εκπαίδευση εφόσον πλέον θα δημιουργούμε νέους με υψηλό ενδιαφέρον για την εκπαίδευση.
7. Τα πειθαρχικά προβλήματα θα περιοριστούν στο Ελληνικό σχολείο διότι οι μαθητές που θα παρακολουθούν το πρόγραμμα ΙΒ θα νοιώθουν ότι δεν χάνουν τον χρόνο τους. Ως εκ τούτου, θα βρίσκουν περισσότερο ενδιαφέρον να κάνουν εργασίες, να συμμετέχουν στις εθελοντικές δράσεις που απαιτούνται και γενικά να βελτιώνουν τα Αγγλικά τους.
8. Μειώνονται οι κοινωνικές ανισότητες, διότι η προοπτική να φοιτήσει ένα παιδί στην Ελλάδα παρακολουθώντας το πρόγραμμα ΙΒ θα ωθήσει στο μέλλον ολοένα και περισσότερα παιδιά προς το ΙΒ. Μέχρι σήμερα το ποιοτικό αυτό εκπαιδευτικό πρόγραμμα είναι αποκλειστικό προνόμιο οικογενειών με υψηλό εισόδημα.
9. Θα σιγήσουν φωνές που υποστηρίζουν ότι οι εξετάσεις ΙΒ μπορεί να είναι και διαβλητές.
10. Θα αναγκαστεί το Ελληνικό πρόγραμμα σπουδών να εκσυγχρονιστεί βλέποντας το έντονο ενδιαφέρον των μαθητών, των γονέων και των εκπαιδευτικών να ακολουθήσουν το ανταγωνιστικό πρόγραμμα του ΙΒ.
Κλείνοντας, η χώρα μας έχει μία λαμπρή ευκαιρία μπροστά της να βελτιώσει πραγματικά την εκπαίδευση, την παραγωγικότητα και τα οικονομικά της μεγέθη. Πολλά κατεστημένα εκπαιδευτικά συμφέροντα θα θιχτούν και θα υπονομεύσουν το εγχείρημα. Ως εκ τούτου, η σύγκρουση με το παρελθόν θα είναι αμείλικτη. Οι πολιτικοί, που δυστυχώς έχουν τον έλεγχο της παιδείας, θα προσπαθήσουν να κρατήσουν ισορροπίες και δε θα συγκρουστούν. Για τον λόγο αυτό δεν μπορεί να είμαστε αισιόδοξοι ότι πολλά πράγματα θα αλλάξουν στο Ελληνικό Λύκειο στο άμεσο μέλλον. Τα εκπαιδευτικά lobbies μάλλον θα πετύχουν την καθυστέρηση της εξέλιξης, σίγουρα όμως δε θα μπορέσουν να πετύχουν την αναστροφή της.



Σχόλια