Aris Notis's Blog
Συγκρίνοντας κάποιος το πρόγραμμα σπουδών στο μάθημα "Οικονομία" που διδάσκεται στην Γ τάξη του Ελληνικού λυκείου και το αντίστοιχο μάθημα "Economics" που διδάσκεται στο πρόγραμμα του International Baccalaureate (IB), είναι εμφανές ότι οι Έλληνες μαθητές είναι λήπτες μία χαμηλότερης σε ποιότητα και ποσότητα οικονομικής εκπαίδευσης.
Κατ' αρχάς, δεν υπάρχει επιστημονικό αντικείμενο που να φέρει τον τίτλο "Οικονομία". Όσοι σήμερα δηλώνουμε οικονομολόγοι σπουδάσαμε "Οικονομική επιστήμη" και ως εκ τούτου το μάθημα πρέπει άμεσα να μετανομαστεί σε "Οικονομικά", όπως άλλωστε είναι διεθνώς ο τίτλος του μαθήματος (Economics) και φυσικά στην Κύπρο που το επίπεδο στην οικονομική εκπαίδευση είναι υψηλό. Η στρέβλωση αυτή δείχνει με εμφανή τρόπο ότι μάλλον στην χώρα μας δεν έχουμε καταλάβει - ή δεν θέλουμε να καταλάβουμε - ποιο είναι το αντικείμενο της οικονομικής επιστήμης. Τα οικονομικά απουσιάζουν σε όλο το Γυμνάσιο και Λύκειο και εμφανίζονται ξάφνου στην Γ λυκείου. Πραγματικά προκαλεί θετική εντύπωση πόσο μεγάλος είναι ο αριθμός των μαθητών που επιλέγουν στην Γ λυκείου την κατεύθυνση Οικονομίας & Πληροφορικής, χωρίς προηγουμένως να έχουν έρθει σε επαφή με την οικονομική επιστήμη.
Ας δούμε όμως αναλυτικά την ύλη στην οποία εξετάζονται οι μαθητές που έχουν επιλέξει να εξεταστούν σε Higher Level στο μάθημα των οικονομικών στο σύστημα ΙΒ. Με κόκκινο χρώμα είναι τονισμένα τα κοινά σημεία στην διδακτέα ύλη του Ελληνικού και ΙΒ προγράμματος σπουδών στα οικονομικά.
Microeconomics
Scarcity
Factors of production
The basic economic problem
The law of demand
The demand curve
The non-price determinants of demand
Movements along and shifts of the demand curve
Linear demand functions (equations), demand schedules and graphs
The law of supply
The non-price determinants of supply
Movements along and shifts of the supply curve
Linear supply functions, equations and graphs
Equilibrium and changes to equilibrium
Calculating and illustrating equilibrium using linear equations
Consumer surplus
Producer surplus
Allocative efficiency
Price elasticity of demand and its determinants
Cross price elasticity of demand and its determinants
Income elasticity of demand and its determinants
Price elasticity of supply and its determinants
Specific (fixed amount) taxes and ad valorem (percentage) taxes and their impact on markets
Tax incidence and price elasticity of demand and supply
Subsidies
Price ceilings (maximum prices)
Price floors (minimum prices)
The meaning of market failure
Types of market failure
Production in the short run: the law of diminishing returns
Costs of production in the short run
Production in the long run: returns to scale
Costs of production in the long run
Total revenue, average revenue and marginal revenue
Economic profit (sometimes known as abnormal profit) and normal profit (zero economic profit occurring at the breakeven point)
Profit maximization
Alternative goals of firms
Perfect competition
Monopoly
Monopolistic competition
Oligopoly
Price discrimination
Macroeconomics
The circular flow of income model
Measures of economic activity: gross domestic product (GDP), and gross national product (GNP) or gross national income (GNI)
The business cycle
Aggregate demand (AD)
Aggregate supply (AS)
Equilibrium in the monetarist/new classical model
Equilibrium in the Keynesian model
The Keynesian multiplier
The meaning and consequences of unemployment
Types and causes of unemployment
The meaning of inflation, disinflation and deflation
Consequences of inflation & deflation
Types and causes of inflation
Possible relationships between unemployment and inflation (Phillips curve)
The meaning of economic growth
Causes of economic growth
Consequences of economic growth
Equity in the distribution of income (Lorenz curve & Gini coefficient)
Absolute poverty and relative poverty. Causes & consequencesThe role of taxation in promoting equity
The government budget
Fiscal policy
Monetary policy
The role of supply-side policies
International Economics
The benefits of trade
Absolute and comparative advantage
The World Trade Organization (WTO)
Types of trade protection (tariffs – subsidies – quotas)
Freely floating exchange rates
Fixed exchange rates
Managed exchange rates
The balance of payments
Current account deficits
Current account surpluses
Economic integration
Terms of trade
Development Economics
Economic growth and economic development
Common characteristics of economically less developed countries
Diversity among economically less developed nations
Measuring development (GNI per capita – life expectancy – infant mortality – mean years of schooling – expecting years of schooling)
Human Development Index
Domestic factors and economic development
The role of international trade
The role of foreign direct investment (FDI)
The roles of foreign aid and multilateral development assistance
The role of international debt
The balance between markets and intervention
Απο την παραπάνω ανάλυση είναι εμφανές ότι στην Ελλάδα οι μαθητές διδάσκονται περίπου το 30% της διδακτέας ύλης του μαθήματος IB Economics. Ταυτόχρονα, οι Έλληνες μαθητές καλούνται να αποστηθίσουν ένα βιβλίο που έχει γραφεί πριν 25 έτη περίπου προκειμένου να εισαχθούν στο πανεπιστήμιο. Αντίθετα, οι υποψήφιοι ΙΒ δεν διαθέτουν επίσημο σχολικό εγχειρίδιο και ο διδάσκων μπορεί να προτείνει ένα ή και περισσότερα βιβλία που θεωρεί αξιόλογα.
Στα δε Επαγγελματικά Λύκεια, οι μαθητές διδάσκονται μόνο Μακροοικονομία χωρίς να έχουν διδαχθεί προηγουμένως Μικροοικονομία. Πρόκειται πραγματικά για μία παγκόσμια πρωτοτυπία. Όσο το σύστημα διδασκαλίας και εξέτασης εμμένει στην αποστήθιση, τα προγράμματα σπουδών δεν επικαιροποιούνται και δεν υπάρχει η ελεύθερη επιλογή συγγράμματος, φοβάμαι ότι δυστυχώς δεν μπορούμε να ελπίζουμε σε κάμια αναβάθμιση του Ελληνικού σχολείου.
Commentaires